Psykolog København:

Psykolog med speciale i metakognitiv terapi og hjernen


Velkommen til din psykolog i København

Skab den forandring du drømmer om!

Jeg kan hjælpe dig med

Terapi

Jeg tilbyder metakognitive terapiforløb. Jeg kan hjælpe dig med at blive fri af overtænkning, bekymringer, grublerier, depression, stress og angst.

Energiforvaltning

Oplever du hjernetræthed, hukommelses- og koncentrationsbesvær mm.? Jeg kan give dig konkrete redskaber til at forvalte din energi bedre, så du får trivsel og mere overskud.

Hjernerystelse & -skade

En hjernerystelse kan give varige mén. Men også anledning til bekymringer, angst og stress. Jeg kan hjælpe dig med at slippe angsten og blive stressfri, så du igen kan trives.

Pårørende

Det kan være hårdt at stå på sidelinjen. Som pårørende kan du få hjælp og værktøjer til at passe på dig selv i din nye rolle og i jeres ændrede forhold.

psykolog københavn susanne

Min baggrund som psykolog

Kort fortalt er jeg autoriseret psykolog, uddannet i 2005, specialist i klinisk neuropsykologi og har mange års terapierfaring.

De seneste år har jeg terapeutisk arbejdet metakognitivt og foretaget psykologiske og neuropsykologiske udredninger.  Jeg har en bred erfaring både fra min egen praksis, psykiatrien og fra neurologiske afdelinger. Jeg hjælper både pårørende og personer, der har fået en påvirkning af hjernen, fx ved traumatisk hjerneskade, blodprop, demenssygdomme, hjernerystelse, sclerose, Parkinson, epilepsi, hjernetumor og piskesmæld. En forholdsvis stor del af dem, der får en påvirkning af hjernen, oplever i efterforløbet også symptomer på angst, depression og stress. Og mange pårørende oplever også en øget belastning, der kan lede til stress-, angst- eller depressionssymptomer.

Trygge og rare rammer

Jeg er uddannet metakognitiv terapeut og før det inden for den kognitive adfærdsterapi.  Siden jeg blev autoriseret i 2008 har jeg også superviseret tværfagligt personale og psykologer.

Jeg har flere års erfaring fra psykiatrien, hvor jeg har arbejdet både på en åben og en lukket afdeling og i distriktspsykiatrien. Det har givet mig bred erfaring med psykiske lidelser og både ”lettere” og tungere problemstillinger. Mit fokus er på det hele menneske.

Jeg foretager endvidere diagnostiske udredninger, vurdering af skader og ressourcer samt har arbejdet med genoptræning.

psykolog københavn terapi
Psykolog København - Kort

Psykolog i København

Mit hyggelige og lyse kontor ligger i Knabroklinikken på Knabrostræde 1A, 1 sal. Det er under 500 meter fra Rådhuspladsen, Gammel Strand og Nørreport Station – lige i hjertet af København.

Du kan være heldig at finde en parkeringsplads på Knabrostræde, eller i en gaderne i nærheden. Ellers er der en parkeringskælder i Illum, Magasin,  Blox, tæt på den Sorte Diamant, eller mulighed for parkering i Industriens Hus, lige ved Rådhuspladsen/ Tivoli.

Har du brug for en psykolog i København?

Det er ikke en ”bestemt type” mennesker, der går til psykolog i København. Kriser, sygdom, ulykke og omstændigheder kan ramme alle. Hvornår du selv kan takle udfordringerne og hvornår du har brug for hjælp, afhænger af så meget.

Alle mennesker oplever at have problemer i løbet af livet – og i mange tilfælde kan du selv takle udfordringerne, enten alene, eller sammen med venner og familie. Og så er der de gange, hvor alt kan virke så uoverskueligt. Hvor du ikke ved, hvordan du skal komme videre, og hvor det kan være rart at tale med en professionel. En psykolog er, i modsætning til familie og venner, helt udenforstående, og du skal ikke (på samme måde) tage hensyn eller passe på, hvad du siger. Som psykolog er jeg underlagt tavshedspligt. Det betyder, at du kan være helt sikker på, at det, du fortæller mig i terapien, ikke videregives.

Nogle gange kan man opleve en række symptomer uden at vide, hvordan de er opstået, eller hvad der er på spil- og så kan det være vanskeligt at vide, hvad man skal gøre anderledes – hvordan problemet afhjælpes. Andre gange er det helt tydeligt, hvad der er galt, men man har ingen anelse om, hvordan man kommer videre.

Samtale med psykolog kan nemlig være med til at afklare behovet for hjælp. Hvis du har lavt selvværd, føler angst, er nedtrykt, stresset eller plaget af bekymringstanker kan det være en god ide at søge hjælp.

Hvis det var et fysisk problem, ville det være oplagt at gå til din egen læge for at søge råd og hjælp. Når du har ondt i livet, og fx symptomer som hjertebanken, manglende lyst, lavt selvværd, indre uro, bekymringer, tankemylder, træthed, søvnproblemer, hukommelses- og koncentrationsvanskeligheder eller lignende, kan det på samme måde være afgørende at søge hjælp – bare hos en psykolog – til afklaring af, hvad der er galt, og hjælp til at skabe forandring, så du får det godt igen.

Jeg ser terapi som hjælp til selvhjælp, og et terapiforløb som et samarbejde mellem dig som klient og mig som psykolog. Jeg kan ikke fikse dig, som en Panodil kan klare hovedpinen. Men jeg kan hjælpe dig med at hjælpe dig selv ud fra min viden om psyken, hjernen og en evidensbaseret terapeutisk tilgang.

Det siger mine klienter

Jeg hjælper mine klienter med


Det er ikke altid, at en psykisk udfordring står alene. Sammen kan vi kode os nærmere ind på, hvad det er der er svært i dit liv.

God stress: Stress kan være sundt hvis det sker på den rigtige måde

HjernetræthedHjerneskade

Mangler du mentalt overskud og oplever du kognitive vanskeligheder efter en hjerneskade/ hjernerystelse? Er det svært at navigere i hvad du ”må” og ”ikke må”? Står du med uvished, bekymringer og tankemylder? Har du svært ved at genkende dig selv? Få hjælp til det der er svært i din situation?

Stress

Stress

Oplever du, at du ikke har kontrol over alt det du skal forholde dig til, og at der kræves mere af dig end du har? Er du overbelastet af alt det du skal nå? Drøner alle dine tanker derudaf? Få hjælp til øget kontrol og mindre tankemylder.

Hjælp til hjernetræthed

Angst

Slip fri af din angst, dine bekymringer og dit tankemylder. Oplever du at din angst kommer ud af det blå, uden ud ved hvorfor? Eller har du tendens til at bekymre dig på forhånd? Ligger ængsteligheden lige i baggrunden? Uanset, kan du få hjælp til at komme videre.

Pårørende

Pårørende

Der er rigtig mange måder at være pårørende på. Og som pårørende kan du også være ramt, men på en anden måde end den ramte. Oplever du stress, sorg, angst eller tankemylder? Tag hånd om dig selv. Det er svært at være der for den ramte, hvis du ikke selv har det ok.

Depression skal behandles ved en professionel psykolog

Depression

Er det svært at tage dig sammen og føles alt tungt og uoverskueligt? Er du fyldt med triste tanker og føler du dig glædesløs? Føler du dig mindre værd, sover dårligt og har svært ved at huske og koncentrerer dig? Slip af med dine grublerier og find glæden igen.

Terapi der virker

Bipolar affektiv sindslidelse

Oplever du perioder, hvor du er på overfladen, er gladere end andre, er rastløs, har et mindre søvnbehov, er mere flirtende og hvor du træffer impulsive beslutninger, du senere fortryder? Og andre perioder hvor du er trist, mangler lyst og energi? Få viden og hjælp til mere stabilitet.

Pårørende terapi hos psykologen i København

Neuroundersøgelser

Problemer med indlæring, hukommelse, koncentration, planlægning, overblik, opmærksomhed, visuospatiale eller sproglige færdigheder? Få afklaring om dine kognitive ressourcer og vanskeligheder i forhold til fx jobafklaringer, pensionssager, skadesforsikringer og intelligensniveau.

Individuel supervision ved Psykologen Susanne i København

Journalgennemgang

Har du været igennem et hospitalsforløb, hvor det hele er lidt omtåget og hvor dagene og hændelserne flyder sammen? Og tænker du det vil være rart at vide at få større indblik i hvad du har været igennem? Så kan vi sammen gennemgå dit forløb og få det i perspektiv, til der du er nu.

Retningslinjer i forhold til Corona

Jeg har åbent for personligt fremmøde til konsultationer i klinikken.

Jeg tilbyder også psykologkonsultationer i form af ‘Walk And Talk‘, telefonisk konsultation eller videosamtale – det er faktisk helt op til dig og hvad du foretrækker. Walk And Talk går ud på, at vi mødes ansigt til ansigt, men på en gåtur udenfor i det fri. Her går vi mens vi taler sammen. En videosamtale hos mig minder mest af alt om Facetime, og er krypteret (sikkert at bruge).

Kontakt mig for at booke en tid eller for høre nærmere på tlf. 60 59 75 01 eller mail på susanne@psykologenikbh.dk

Jeg ser frem til at møde dig!

FAQ

Adgangsforhold

Der står Knabroklikken på dørtelefonen. Klinikken ligger på første sal. Der er ikke elevator. Der er ikke venteværelse, så kom så tæt på din aftale som muligt.

Sådan foregår det

Hvis du er på udkig efter en psykolog i København, så kontakt mig på enten mail (susanne@psykologenikbh.dk), telefon (6059 7501) eller på kontaktformularen. Inden vi aftaler tid til første session, taler vi kort om din problemstilling, ligesom hvis du skulle booke tid hos din egen læge.

Jeg har desværre intet venteværelse, så kom så præcist som muligt til vores aftalte tid. Når du kommer ringer du bare på dørtelefonen hvor der står “KnabroKlilniken”, så åbner jeg og tager i mod dig.

Til første session er der afsat 60 minutter. De efterfølgende sessioner er af 50 minutters varighed. Inden for den afsatte tid aftaler vi også en tid for næste session og afregning. Klik her, hvis du vil læse mere om, hvordan et terapiforløb foregår. Jeg tilbyder terapi på dansk og på engelsk til voksne over 18 år.

Betaling afregnes ved afslutningen af hver session. Jeg tager imod mobile pay og kontanter på beløbet. Du kan læse mere om mine priser her.

Kan jeg få mine psykologtimer betalt?

Hvis du har en sundhedsforsikring, eller hvis din arbejdsplads har en sundhedsforsikring for sine medarbejdere, kan det være muligt at få dækket udgifterne til terapi helt eller delvist. Hvis du ønsker at benytte en privat sundhedsforsikring, er det en god ide at undersøge dine muligheder for dækning, inden terapiforløbet  begyndes. Vær opmærksom på, at nogle forsikringer kun dækker et vist antal samtaler, eller at samtalerne skal være afholdt inden for en bestemt tidshorisont.

Jeg samarbejder med Danica Sundhedsforsikring, Pensam, Skandia Forsikring og Sygeforsikringen Danmark. Afbud er senest kl 12 dagen før, ellers koster det fuld pris.

Ventetiden svinger. Aktuelt er den 1-2 uger. Det er muligt at blive sat på en venteliste, og få tilbudt en tid før, hvis der kommer en ledig tid pga. et afbud.

Hvad er forskellen på en psykolog, neuropsykolog, psykiater og psykoterapeut?

Psykolog er en beskyttet titel, der kun må anvendes, hvis man har en en kandidatgrad i psykologi (cand. psych.) fra universitetet. For at blive autoriseret psykolog, skal man efter endt universitetsuddannelse opfylde forskellige krav om ansættelse, arbejdsopgaver og supervision. Det er Sundhedsministeriet der vurderer, om psykologen opfylder kravene for opnåelse af autorisation.

Som psykolog kan man arbejde inden for en lang række forskellige specialer – ligesom læger gør.

En neuropsykolog er en psykolog (autoriseret eller ej), der arbejder med hjernen /sygdomme og skader i hjernen, og følgevirkningerne heraf – både for den ramte og de pårørende. En forholdsvis stor del af de personer, der får en påvirkning af hjernen, oplever i efterforløbet symptomer på stress, angst og depression. Derfor er det så vigtigt, at der også bliver taget hånd om både de ramte og deres pårørende, når den akutte fase er overstået. En specialist i klinisk neuropsykologi er en autoriseret psykolog, der efter endt universitetsuddannelse og efter at have opnået autorisation, opfylder en række yderligere krav om specialisering i hjernen/skader, sygdomme og genoptræning samt følger på kortere og længere sigt, blandt andet ved ansættelse inden for almen neurologi, rehabilitering og psykiatri.

Derudover er der krav til mange timers supervision på specialistniveau og kurser samt en forskningsopgave. Der findes omkring 105 specialister i klinisk neuropsykologi i Danmark. De fleste arbejder på hospitaler eller på genoptræningscentre. På hele Sjælland er vi fem privatpraktiserende specialister i klinisk neuropsykolog.

En psykiater, er en læge med speciale inden for psykiatri, altså psykiske lidelser. Speciallæger i psykiatri har også en terapeutisk efteruddannelse, men størstedelen af psykiatere behandler hovedsageligt medicinsk.

Psykoterapeut er ikke en beskyttet titel. Det betyder, at alle i princippet kan kalde sig for psykoterapeut. Langt de fleste psykoterapeuter har dog en psykoterapeutisk uddannelse og er medlem af dansk psykoterapeutforening.

Hvad er metakognitiv terapi?

Den metakognitive terapeutiske tilgang er en ny, anderledes og virkningsfuld metode. Hvis du har fået nok af at bekymre dig, gruble og overtænker, så er denne metode særligt velegnet for dig.

I den metakognitive terapi fokuserer vi på tankeprocesser og på at ændre uhensigtsmæssige tankemønstre, frem for fokus på indholdet af tankerne. Den metakognitive tilgang bygger på antagelsen om, at sindet, lige som kroppen, er selvhelende. Hvis vi får et sår, vil vi typisk sætte plaster på og lade såret hele af sig selv. Hvis vi begynder at kradse i såret, vil såret få sværere ved at hele, og det kan faktisk blive værre. På samme måde antages det i den metakognitive tilgange at psykisk lidelse opstår op baggrund af overtænkning og overdreven opmærksomhed på tanker, følelser og kropslige fornemmelser – der bliver kradset for meget i ”såret”. Tanker kommer og går. Vi har ingen kontrol over, hvilke tanker der opstår, men vi kan selv vælge, hvordan vi vil forholde os til dem. Det kan være, at du lige nu oplever ikke at have nogen form for kontrol over, hvordan du forholder dig til tankerne – men det kan du lære. I terapien taler vi om dine metakognitive overbevisninger og de (mere eller mindre bevidste) strategier, der kan være med til at fastholde de uhensigtsmæssige tankemønstre.

Hvad er kognitiv terapi?

I den kognitive adfærdsterapi ser vi sammen på, hvordan automatiske negative tanker påvirker dine følelser, kropslige fornemmelser og din adfærd. Tanker kommer så automatisk, at du måske slet ikke lægger mærke til dem, men de påvirker dig stadigvæk. Hvis tankerne bygger på antagelser, der er fejlagtige eller forældede, vil du med stor sandsynlighed uhensigtsmæssigt i forhold til det situationen kræver.

Prøv at forestille dig at du står i dit køkken og pludselig hører en lyd fra stuen. Måske får du den tanke at det er en indbrudstyv (tanke). Den tanke gør dig bange (følelse) og du mærker uroen i din krop (kropslig fornemmelse). Det kan være at du finder den største og skarpeste kniv frem, eller din mobiltelefon så du kan ringe efter hjælp (adfærd).

Prøv nu igen at forestille dig, at du står i dit køkken og pludselig hører en lyd fra stuen. Denne gang får du den tanke, at det er katten, der er kommet til at vælte en vase (tanke). Du bliver lidt ked af det, da det var en vase du havde arvet fra din mormor (følelse) og lidt nervøs for om katten er kommet til skade (følelse).  Du bliver både lidt tung i kroppen og mærker lidt uro (kropslig fornemmelse). Du finder kosten og fejebakken frem og går ind i stuen for at feje op (adfærd).

Sammen taler vi alternative og mere realistiske tanker til den negative automatiske tanke. Den nye tanke sætter gang i en rarere følelse, kropslig fornemmelse og vil afføde en mere hensigtsmæssig adfærd. vil påvirke.

Vi har alle sammen forskellige leveregler. Altså personlige regler for, hvad der er ”rigtigt” og ”forkert”. Disse er dannet gennem erfaringer.  Ved fx depression, angst og lavt selvværd er der ofte tale om forældede, urimelige og uhensigtsmæssige regler, der opretholder tingenes tilstand og som arbejder imod dit eget bedste. I den kognitive adfærdsterapi vil jeg hjælpe dig med at skabe nye og mere hensigtsmæssige leveregler.

Therapy in English

I offer Meta Cognitive Therapy and help to Concussion Management and other brain injuries in English.

Meta Cognitive Therapy

In MCT I help you to discover how your symptoms occur and why they are maintained. Together, we look at your positive and negative meta beliefs that keep you in inappropriate patterns and extended thinking. Through conversation, exercises, experiments and homework, I help you to relate to your thoughts, your metacognitive beliefs and strategies in a different way and bring your extended thinking under control.

Concussion Management/ brain injuries

The vast majority who have a head injury subsequently experience increased fatigue. In addition, there may be various cognitive difficulties, such as concentration and memory difficulties. There is also an increased risk of developing anxiety, depression and stress. Life has changed, and you may not be able to do quite the same things as before. I can help you with the knowledge of how to adapt to your new situation. For example, our conversations may focus on increased energy, existential questions and on the worries that you may be concerned about.

Sidst opdateret 4. november 2021

Tag det første skridt i dag! Vi tager en kort samtale og aftaler dit forløb