Kvinden over for mig fortæller, hvordan en bekendt går over på det modsatte fortorv, da hun ser hende. For at undgå hende. For at undgå at sige noget til hende. Den bekendte ved ikke, hvad hun skal sige, efter at kvindes mand fik en hjerneskade. Måske er der ikke så meget at sige. Men hvor kunne det være rart, at hun bare havde hilst. Lige som før. Måske har du prøvet noget lignende?

Du kan som pårørende opleve at relationerne til din omgangskreds forandrer sig efter din ægtefælles sygdom. Du kan føle dig glemt. Måske ikke lige i starten. Men når det akutte forløb er ovre, og din ægtefælle har overlevet, og hverdagen melder sig. Så ser du, at relationerne kan være forandret. 

Du  oplever måske angstsymptomer, samvittighedsnag, tegn på depression, magtesløshed og ensomhed. Men omgangskredsen kan have svært ved at forstå det. De blandede følelser. At du ikke bare er glad for, at din ægtefælle overlevede, selvom der er svære mén. Selvom hele dit – jeres – liv er blevet vendt op og ned.

Måske oplever du, at andre har en mening om, hvordan du skal leve dit liv som pårørende? At det er bedst at blive sammen, fordi det ellers er synd for din ramte ægtefælle. Eller modsat, at det er bedst for dig at forlade sin ægtefælle, fordi du har så mange gode år tilbage.  At du burde gøre dit eller dat. Velmenende råd om, at du skal passe på dig selv. Men hvordan? Det er så svært at forstå, hvad det vil sige at være pårørende.

Heldigvis findes der forskellige netværk for pårørende, fx samtalegrupper på Facebook, hvor pårørende har mulighed for at dele op og nedture. Det kan være en stor hjælp for mange at blive mødt at forståelse og skabe nye relationer til andre i lignende situationer.  

Det kan også være, at du oplever at din naturlige sorg og dagligdagens pres er ved at udvikle sig til depression, stress og angst, hvilket ikke er unormalt. Søg hjælp inden det udvikler sig, og søg hjælp hvis det allerede har udviklet sig.  Kontakt en psykolog hvis du har behov for nye strategier, et professionelt øre og nye input til at få energien og omsorgen for dig selv tilbage

Sidst opdateret 12. maj 2020