1) Bekymringer kan fylde helt vildt meget. Nogle gange er bekymringerne relevante. Andre gange kan man bekymre sig om ting, der er ganske usansynlige, eller ting som allerede er sket og som man ikke kan gøre noget ved. Spørg dig selv om du kan gøre noget ved det, du bekymrer dig om – hvis du kan gøre noget, så gør det. Hvis ikke, så er der ingen grund til bekymring! Du kan evt. afsætte tid af til dine bekymringer, fx en halv time hver dag, og når tiden så er gået, er resten af tiden bekymringsfri tid.  

2) Husk på, at der er forskel på opgaver, selvom de på overfladen ser ens ud. Fx er der stor forskel på, hvad det kræver at købe ind i fx Bilka en lørdag formiddag, i forhold til den lokale kiosk onsdag formiddag.

3) Gør noget godt for dig selv. Hvornår mon du sidst har haft ”egen-tid”, hvor det har handlet om dig, og ikke alle mulige andre?’

4) Brug kalender, notater til dig selv eller andre hjælpemidler hvis du har svært ved at huske.

5) Hvis koncentrationen svigter, så undgå at lave flere ting på en gang. Gør én ting færdig, før du går i gang med den næste. Sæt tempoet ned og tjek dig selv efter. Og husk at holde pauser.

6) Lær dine stresssignaler at kende- så kan du fremadrettet reagere på dem.

7) Det tager tid at komme sig, når man er i en stresstilstand, og her taler vi måneder. Det kræver tålmodighed, og nogle gange kan det føles som om, det ikke bliver bedre. Skriv alle dine symptomer ned og rate dem – giv dem et tal fra 0-10, hvor 10 er ”værst” og 0 er ”ikke til stede”. Læg så sedlen væk og kig først på den 2-3 uger senere. Er der sket en bedring?

8) Dyrk blid til moderat motion. Undgå hård motion indtil du har det bedre.

9) Følg sundhedsstyrelsens anbefalinger for kost, alkohol og rygning. Når du er stresset, vil du oftere få lyst til sukker og søde sager, og det kan være svært at have overskud til at lave mad. Man lader sig let friste af fast food og nemme løsninger. Når du har overskud så prøv at vælge de sundere løsninger, for det er med til at styrke immunforsvaret. Man kan også let lade sig friste til at tage et glas vin eller en øl for bedre at kunne slappe af – og det er selvfølgelig også ok en gang imellem. Men måske er der andre måder at slappe af på? Det samme gælder rygning. Stimulanser øger nemlig kroppens belastning og kan påvirke søvnen.