Jeg må indrømme, at jeg har haft triste tanker på det seneste… Tanker a la

  • Er jeg en god nok mor?
  • Traf jeg nu det rigtige valg?
  • Hvorfor kan de ikke lide mig?
  • Hvorfor kan jeg ikke bare tage mig sammen, og komme i gang med det?

 

Har du også? Det kan jeg godt forstå, for den slags tanker har vi alle sammen. Det er helt normale tanker! Negative tanker i sig selv giver ikke en depression. Det er derimod hvad vi gør ved tankerne, når de opstår, der har betydning for, om vi udvikler en depression.

 

Tror du, som så mange andre, at det hjælper at

  • Gennemgå alt hvad du sagde, for at kunne gøre det bedre næste gang?
  • Gennemtænke hele forløbet for bedre at kunne forstå?
  • Søge svar og forstå helt i dybden, for at kunne slippe det?
  • Finde årsagen til din depression, for at forhindre at den kommer igen?

 

Hvor mange timer bruger du dagligt på det? Og bliver du mere og mere trist? Er du kommet ind i en ond spiral, hvor det føles som om du ikke længere har kontrol? Trækker du dig fra sociale aktiviteter for at få bedre tid til at tænke problemet igennem, for at kunne løse det?

 

Har det hjulpet? Eller er der blot kommet endnu flere triste tanker?

 

Der er heldigvis en vej ud af den onde spiral. I metakognitiv terapi lærer du at tage kontrol over processen, så det ikke bliver tankerne, der bestemmer, hvornår og hvor meget du gruble. Men der imod dig. De triste tanker behøver nemlig ikke fylde. Du kan lære at lade tankerne være og tage kontrollen tilbage.

 

Kontakt mig hvis du ønsker hjælp til din depression med metakognitiv terapi.

Læs om depression

Sidst opdateret 4. november 2021