Hvem styrer dine tanker?

Jeg ved godt, det er et lidt tricky spørgsmål, da det kan forstås på flere måder. Så lad mig omformulere det – Hvem styrer, hvad der dukker op i dine tanker? Er det noget du selv kan kontrollere?

 

Hvis jeg nu siger ”ostemad”, så kan det være der dukker et billede op i dine tanker – Kan du selv kontrollere det, eller skete det bare? Måske begynder du at spekulere over, om jeg med ”ostemad” mener et stykke ristet rugbrød med gedeost, der er lidt smeltet eller om jeg mener et rundstykke med skiveost, eller noget helt tredje. Det kan også være at du bare lader tanken om ostemad fare, og læser videre.

 

Kan du selv bestemme, om det er en tanke du vil forholde dig til og spekulere over, eller bare lade den være? Lige den med ostemaden vil du formentlig sagtens kunne lade være med at dykke ned i, eller i hvert fald hurtigt give slip på igen.

 

Men hvad nu hvis det er tanker som Er jeg god nok? Hvorfor har jeg det som jeg har det? Eller Hvad nu hvis jeg bliver fyret? Kan du så også selv bestemme, om du vil forholde dig til tanken eller lade den være?

 

Måske har du slet ikke lyst til at give slip på tanken – i hvert fald ikke lige med det samme – for når den nu dukker op, må den da være vigtig? Men hvordan har du det, imens du spekulerer over, hvorvidt du er god nok, eller risikoen for at du bliver fyret? Jeg gætter på at du ikke har det særligt godt. Og det kan være ret ambivalent med de tanker. På den ene side kan det føles ret pinefuldt, og på den anden side kan det føles ret vigtigt at forholde sig til tankerne.

 

Men hvem siger, at du skal forholde dig til den ubehagelige tanke, lige når den dukker op? Vil du også kunne forholde dig til den senere? Fx i morgen kl. 14? Så kan du give dig selv 10 minutter til at gennemtænke tankerne – hvis du har lyst.

 

Har du nogen sinde prøvet, at telefonen ringer og du ikke tager den? Kan du det? Kan du ringe tilbage senere hvis du har lyst? På samme måde kan du lade tanken ”hvad nu hvis ikke jeg er god nok” ringe og ”ringe tilbage” i morgen kl. 14 – hvis du har lyst.

 

Skal du gøre noget anderledes med denne ubehagelige tanke om, hvorvidt du er god nok, end den ligegyldige tanke om ostemaden? Eller er en tanke bare en tanke?

 

Kontakt mig, og få hjælp til at lære at slippe dine bekymringer og grublerier.