1) Energiforvaltning er alfa og omega for dig, der er stresset. Hvor meget overskud du har i dag, afhænger blandt andet af i går og i nat. Så har du drønet rundt og glemt at holde pauser i går, og sovet afbrudt i nat, er det måske ikke så mærkeligt, hvis du kan mærke det i dag.

2) Struktur på dagen og ugen giver bedre overblik. Dette gælder fx i forhold til den enkelte opgave, der således ikke afbrydes af andet, fx mails eller andre opgaver der kommer ind. Og det gælder også i forhold til at få takket nej til fx to arrangementer lige i træk, hvis der ikke er energi til begge.

3) Gode og hyggelige ting kan også tage energi. Måske er det bedre kun at være til en fest et par timer, end hele aftenen/natten, og så også have overskud til noget dagen efter.

4) Etabler en stabil døgnrytme, hvor du går i seng og står op nogenlunde på samme tid. Du må gerne sove til middag, hvis du stadig kan falde i søvn om aftenen, og du sover mindst 6 timer i træk. Ellers er det bedre blot at hvile.

5) Hold pauser i løbet af dagen. En pause kan holdes på mange måder. Det kan fx være når du venter på busssen, elevatoreren, din ven eller printeren. Lad din mobil blive i lommen og giv din hjerne en lille pause. Det kan også være at sætte sig i en god stol og tage et par dybe vejrtrækninger helt ned i maven og med langsom udpustning.  

6) Hold fri når du har fri. Det kan være, du (i en periode) skal slå alle notikifationer fra på din telefon, undlade at tjekke mails fra arbejde når du har fri, og lade din pc blive på arbejde så du ikke har mulighed for at arbejde, før du møder på arbejde igen.

7) Hold ferie – og hold fri, når du har ferie. Du kan evt. sætte autosvar på din mail, et par dage før du går fra, til et par dage efter du er tilbage. Så har du mulighed for at at lukke ned i et tempo, hvor du ikke sidder til langt efter arbejdstid på sidste dag før ferien for at nå at løse de sidste opgaver. Og når du vender tilbage, giver du dig selv tid til at kunne følge op på de mails, der er kommet, mens du var væk, før du bliver kastet ind i nye opgaver.

8) Vær omsorgsfuld over for dig selv. Det er ikke de dovne, der går ned med stress – der er en god grund til, at du har det, som du har det.

Sidst opdateret 9. juni 2019

Hvad kan jeg hjælpe dig med?

Ring til mig på 6059 7501 og få en uforpligtende telefonsamtale eller skriv til mig på susanne@psykologenikbh.dk.

Hvis det er din sundhedsforsikring, der dækker betalingen af behandlingen, bedes du oplyse dette, når du aftaler en tid. Du bør ikke skrive personfølsomme oplysninger.


Når du udfylder ovenstående formular kan du forvente svar inden for 24 timer. Hvis ikke du har hørt fra mig inden for et døgn, så send en mail og jeg vender tilbage så hurtigt som muligt.